Elokuvasarjat
1999: kevät l syksy
2000: kevät l syksy
2001: kevät l syksy
2002: kevät l syksy
2003: kevät l syksy
2004: kevät l syksy
2005: kevät l syksy
2006: kevät l syksy
2007: kevät l syksy
2008: kevät l syksy
2009: kevät l syksy
2010: kevät l syksy
2011: kevät l syksy
2012: kevät
2013: kesä

Erikoisnäytökset

Ohjelmisto Elokuvat Tapahtumat Yhdistys Linkit

Tapahtumat

19.8.1999
Propaganda-ilta

30.–31.10.1999
Uuden venäläisen elokuvan
pienois-festivaali

24.–28.6.2003
Mahorkka –
Venäjä suomalaisissa lyhyt- ja dokumenttielokuvissa

14.–15.10.2006
Venäläisen nykyelokuvan festivaali
Kino Lokakuu

13.–14.10.2007
Venäläisen nykyelokuvan festivaali
Kino Lokakuu

3.–4.3.2012
Kino Maaliskuu

7.–9.6.2013
Kino Lokakuu

Uuden venäläisen elokuvan pienoisfestivaali 30.–31.10.1999

Belgrade, Belgrade

Bread Day (Hljebnie den / Leipäpäivä)

Brother (Brat / Veli)

Of Freaks and Men (Pro urodov i lyudey)

Paradise (Schastie / Paratiisi)

Pecularities of National Hunt
(Obennosti natsionanoy okhoty /
Metsästyksen kansallisia erikoisuuksia)

Pietarin musta koira

The Iron Heel of Oliharchy
(Zheleznaja pjata oligarhii / Oligarkian rautakorko)

Festivaalivieraat

Festivaaliesittely

Bread Day
(Hljebnie Den / Leipäpäivä)

1998 / 55 min / 35 min / tekstityskieli: englanti

Käsikirjoitus, ohjaus, äänisuunnittelu, leikkaus ja tuotanto:
Sergei Dvortsevoy
Kuvaus:
Alisher Hamidojev

Sergei Dvortsevoyn dokumentti Bread Day kuvaa rituaaliksi muotoutunutta jokaviikkoista leivän hankintaa Pietarin kupeessa sijaitsevassa pikkukylässä. Dvortsevoylle ominainen kuvaus- ja kerrontatapa poikkeaa yleisestä dokumenteissa nykyään käytettävästä dokumentointi tavasta: Dvortsevoy taltioi, dokumentoi tilanteita, joka luo hänen elokuvilleen oman autenttisen linjansa. Kamera esiintyy selkeästi kamerana oikeastaan vain kerran elokuvan aikana, jolloin hermostunut mummo tiuskaisee kuvaajalle. Bread day sisältää vain 19 pitkää otosta, joissa kuva seuraa tilannetta, ja antaa sen kehittyä omalla tavallaan. Tyyliä leimaa dokumentaarisuus, josta johdattelevuus on karsittu pois. Bread dayssa nykydokumenteissa tärkeänä pidetty inhimillisyyden aspekti ilmenee nykyisestä linjasta poiketen juuri tilannesidonnaisesti: Ihmiselämän monipuolisuutta kuvataan yhdistämällä siihen miljöö, maailma, kuva. Nykyiseen dokumenttitraditioon inhimillisyys on tuotu lähinnä haastattelujen muodossa - saadaan vaikutelma inhimillisestä kommunikaatiosta, annetaan jonkun puhua, ja jaksetaan kuunnella tätä.

Bread day on kiertänyt maailman dokumenttifestivaaleja keräten samalla kahmalokaupalla palkintoja: viimeksi Krakovan kansainvälisiltä elokuvafestivaaleilta 1999. Suomessa se on nähty aiemmin Tampereen filmifestivaaleilla 1999 ja TV:ssä.

Esittely: Henna-Riikka Rumbin

Bread Day kuvaa rituaaliksi muotoutunutta jokaviikkoista leivän hankintaa Pietarin kupeessa sijaitsevassa pikkukylässä.