Elokuvasarjat
1999: kevät l syksy
2000: kevät l syksy
2001: kevät l syksy
2002: kevät l syksy
2003: kevät l syksy
2004: kevät l syksy
2005: kevät l syksy
2006: kevät l syksy
2007: kevät l syksy
2008: kevät l syksy
2009: kevät l syksy
2010: kevät l syksy
2011: kevät l syksy
2012: kevät
2013: kesä

Erikoisnäytökset

Ohjelmisto Elokuvat Tapahtumat Yhdistys Linkit

Erikoisnäytökset

7.4.2000
Ainoa
Turun Vysotskin ystävät ry:n elokuvailta Vladimir Vysotskin kunniaksi.

10.9.2005
Me olemme Kronstadtista

11.12.2005
Mosselpromin tupakkatyttö
Säestetty mykkäelokuva.

Neuvostoliittolaisessa elokuvatutkimuksessa elokuva nähdään lähinnä natsisaksaan kohdistuvan pelon pukemisena uudelleen valkokaartilaisten vaatteisiin.

Me olemme Kronstadtista -elokuvaa kutsutaan maan omassa elokuvahistoriassa runo-elokuvaksi.

Elokuvassa seikkailevat Kronstadtin sankarilliset matruusit, puolueelle uskolliset komissaarit sekä kansan kollektiivi.

Me olemme Kronstadista
(Мы из Кронштадта / My iz Kronshtadta / The Sailors of Kronstadt / We Are from Kronstadt )

10.9.2005 klo 17.00 Cosmic Comic Cafessa (Kauppiaskatu 4, Turku)

Mosfilm / 1936 / mv / 88 min

Ohjaus:
Jefim Dzigan
Käsikirjoitus:
Vs. Vishnevski
Kuvaus:
N. Naumov-Straž
Musiikki:
N. Krjukov
Rooleissa:
Vasili Zajtšikov (Komissaari Vasili Martinov), E. Gunn (merimies Anton Garabash), Pjotr Kirillov (merimies Valentin Bezprozvanny), Raisa Jesipova (neiti), Grigori Bushuev (Artjom Balashov), Mihail Gurinenko (Misha), Oleg Zhagov (komentaja Draudin), N. Ivankin, F. Seleznjov, P. Sobolevski

1930-luvun neuvostotaiteilijasukupolvi puhui emotionaalisesta katsojasta, tunteellisesta kansalaisesta, joka pitää nähdä osana taideteosta. Yksi tämän suuntauksen sinnikkäimmistä puolestapuhujista oli elokuvaohjaaja Jefim Dzigan (1898–1981). Hänen elokuvansa Me olemme Kronstadtista lienee tämän suuntauksen kiinnostavimpia tuotoksia. Ohjaaja näki todella vaivaa kansan ottamiseksi osaksi elokuvaansa. Ohjaaja valitsi elokuvaan ainoastaan näyttelijöitä, jotka eivät olleet aikaisemmin esiintyneet valkokankaalla. Valinnallaan Dzigan halusi nimenomaan maksimoida tavallisen kansan mahdollisuudet samaistua elokuvan roolihenkilöihin. Henkilöihin, jotka eivät olleet yleisölle entuudestaan tuttuja. Ohjaajan valintaa on myöhemmin arvosteltu siitä, että kokemattomien näyttelijöiden takia yksikään elokuvan hahmoista ei noussut kansansuosikiksi vallankumoussankari Tšapaevin tavoin.

Länsimaisessa elokuvatutkimuksessa elokuvaa on usein pidetty 30-lukulaisena toisintona neukkuklassikoiden klassikosta, Panssarilaiva Potemkinista. Dziganin versio lokakuun vallankumouksen Petrogradin puolustustaistelusta nähdään neuvostoliittolaisessa elokuvatutkimuksessa lähinnä natsisaksaan kohdistuvan pelon pukemisena uudelleen valkokaartilaisten vaatteisiin.

Me olemme Kronstadtista -elokuvaa kutsutaan maan omassa elokuvahistoriassa runo-elokuvaksi. Runollisessa elokuvassa seikkailevat Kronstadtin sankarilliset matruusit, puolueelle uskolliset komissaarit sekä kansan kollektiivi, unohtamatta tietenkään urheaa ja kaiken kestävää neuvostonaista. Elokuvan dramaturgia seuraa uskollisesti Panssarilaiva Potemkinin dramaturgiaa: ensin valkokankaalla nähdään kansan väsymys ja epätyytyväisyys, jota seuraa kapina, tyhjyys ja epäusko inhimillisyyteen. Tilaa annetaan myös hellyyttävälle rakkaustarinalle ja lopuksi näemme sen odotetun sosialistisen ylösnousemuksenkin.

Esittely: Hanne-Mari Rumbin

Filmografiaa:

1928 Pervyi kornet Streshnyov / First Cornet Streshniov
1929 Belyi vsadnik / Bog voiny / White Rider
1931 Zhenshtshina / Woman's World
1931 Sud dolzhen prodolzhatsja / The Court Must Proceed
1936 My iz Kronshtadta / The Sailors of Kronstadt / We Are from Kronstadt / Me olemme Kronshtadtista
1938 Jesli zavtra voyna / If There Is a War Tomorrow / If War Comes Tomorrow
1952 Dzhambul
1956 Prolog / Prologue / Kohta iskee myrsky
1956 V Jedinom stroju
1964 Negasimoje plamja / Eternal Fire
1968 Zheleznyi potok / Torrents of Steel / Rautavyöry
1971 Sever, jug, vostok, zapad / North, South, East, West