Etusivu | Esitetyt elokuvat | Historiaa | Linkkejä |
---|
FESTIVAALIELOKUVIEN ESITTELYT
BROTHER (1997) , Aleksei Balabanov
(Brat, Veli)
Teksti: Jarkko Silén
Yksi
näkemys venäläistä nykytodellisuudesta saadaan tässä Pietariin
sijoittuvassa, venäläisyleisön parinvuoden takaisessa
suosikkielokuvassa, jossa nuori maalaispoika, Tshetsenian sodan
veteraani Danila(Sergei Bodrov Jr., elokuvaohjaaja Sergei Bodrov Sr:n
poika ja Moskovan yliopiston taidehistorian maisteri) lähtee
kotiuduttuaan Pietariin isonveljensä Viktorin perään markkinatalouden
kultaa vuolemaan. Lähettäjänä toimii poikien äiti, joka haukkuu Danilaa
luuseriksi ja kehottaa tätä ottamaan oppia isoveljestä, jonka luulee
olevan menestyvä liikemies. Veli osoittautuu kuitenkin
mafianpalkkamurhaajaksi, joka panee pikkuveljensä samoihin hommiin
tekemään likaiset työt puolestaan. Kapitalistinen kilpailu näyttäytyy
synkässä kaupungissa mafiasotana, jossa murhat ja attentaattien
huolellinen valmistelu kuuluu yhtä arkisena osana Danilan
päiväjärjestykseen kuin musiikin kuuntelu kannettavalla Cd-soittimella
tai bileissä käynti ja tyttöjen tapaaminen.
Elokuvan kohtausten katkeaminen usein kesken toimintaa korostaa
lakonistenväkivallan leimahdusten vähämerkityksellisyyttä ja siten
tavanomaisuutta elokuvan maailmassa. Toki asioiden arvojärjestys on
hänelle sikäli selvä, että ensin hoidetaan "bisnekset" ja vasta sitten
on huvittelunvuoro. Itse asiassa hänelle on huomattavasti helpompaa
toimittaa pois päiviltä vastustaja kuin löytää kaupasta
suosikkibändinsä Nautilus Pompiliuksen levyä. Danila ei kuitenkaan ole
moraaliton siksi, että olisi jotenkin olemuksellisesti paha, vaan koska
ympäröivä yhteiskuntakin on moraaliton ja rikollisen ura on hänen
kaltaiselleen ainoa mahdollisuus menestyä. Itsenä Danila käsittää
kunnian mieheksi, jonka sanaan voi luottaa ja tämän hän todistaakin
tappamalla gangsteritoverinsa, jotka aikovat toimittaa pois päiviltä
väijytyspaikalle vahingossa osuneen rockvideoiden ohjaajan, jolle
Danila on luvannut, ettei tällä ole mitään pelättävää.
Venäjän nykyolojen Villin Lännen kaltaisuus näyttäytyy elokuvassa
ilmeisenä: rohmuttavaa riittää, vaikkakin niukkenevasti ja kaikki
keinot päämäärän saavuttamiseksi ovat sallittuja.
Danilan tapa suoriutua ongelmista helpoimmalla ja nopeimmalla tavalla,
suoraviivaisesti aseeseensa turvautuen myös silloin, kun hän pyrkii
korjaamaan ohimennen havaitsemiaan vääryyksiä (hän pakottaa aseella
uhaten bussissa vapaamatkustusta yrittäneen miehen maksamaan!), onkin
tuttu westerneistä. Niihin viittaa myös elokuvassa osin ironisesti
käsitelty veljeys-teema ja loppuratkaisu, toisaalta Danila on myös
kovaksikeitetyn gangsterielokuvanhymyilevä hurmuri ja film noirin
yksinäinen susi. Noiriin viittaa myös elokuvan kaupunkikuvaus, kyyninen
toteavuus ja asioiden näkeminen voimakkaan subjektiivisesti lähes koko
ajankuvassa näkyvän päähenkilönkautta. Danilan hahmo onkin lähemmin
katsottuna varsin paljon velkaa geneerisille, lähinnä siis
amerikkalaisille esikuvilleen, kuten vaikkapa James Gagneyn hahmolle
William Wellmanin Yhteiskunnanvihollisessa (1931) tai Edward G.
Robinsonin gangsterille Leroyn Pikku Caesarissa (1930) tai
elokuvantyyli Tarantinon elokuville, vaikka elokuva ehkä pyrkiikin
näyttäytymään realistisena yhteiskuntakuvauksena.
Elokuvan nationalistiset painotukset saattavat olla osasyynä sen
saavuttamaan suureen suosioon. Danila on kaikesta huolimattahyvin
venäläinen ja ylpeä siitä. Amerikkalaiseksi luulemalleen muusikolle
juhlissa hänlatelee tyrmääviä käsityksiään amerikkalaisesta musiikista
ja, kun kuulee tämän olevan ranskalainen, toteaa, ettei se muuta asiaa.
Ystävystyttyään mafian ahdisteleman katukaupustelijan kanssa hän on
tyytyväinen kuullessaan tämän olevan saksalainen, joita vastaan hänellä
ei ole mitään, eikä juutalainen. Kaupustelija sen sijaan tokaisee
käsityksenään, että "mikä on hyväksi venäläiselle, on kuolemaksi
saksalaiselle". Mc Donaldsilla hän kieltäytyy syömästä amerikkalaista
ruokaa, joka sen sijaan maistuu hyvin hänen "länsimaistuneelle"
tyttöystävälleen Katille.
Ohjaus ja käsikirjoitus:Aleksei Balabanov
Kuvaus:Sergei Astakov
Leikkaus:Marina Lipartija
Näyttelijät:Sergei Bodrov Jr. (Danila), Viktor Sukhorukov
(Viktor), Svetlana Pismichenko (Sveta), Marija Zhukova (Kat).
PECULIARITIES OF THE NATIONAL HUNT (1995) , Aleksandr Rogoshkin
(obennosti Natsionalnoy Okhoty, Metsästyksen kansallisia erikoisuuksia)
Teksti: Kirsi Laine
Suomalainen tutkija Raivo matkaa Venäjälle vakaana aikeenaan tutustua
venäläiseen metsästykseen. Hänet kutsutaan mukaan metsästysretkelle,
joka nopeasti muuttuu viinanhöyryiseksi koheltamiseksi metsikössä.
Raivo raasu seuraa silmät ymmyrkäisinä venäläisisäntien riehakasta
menoa, maalaistyttösten kutittelua ja lehmänläjiin kompastelua. Raivo
on hämmentynyt, ymmällään ja huolissaan tutkimuksensa kohtalosta. Ihan
syystäkin.
Metsästyksen kansallisia erikoisuuksia on hulvaton ja huisi, sukkelasti
etenevä kertomus miehisestä metsästysretkestä, jossa otetaan mittaa
niin metsästäjistä kuin metsästettävistäkin. Kummat loppujen lopuksi
ovatkaan niskan päällä?
Aleksandr Rogoshkin voitti vuonna 1995 Nika palkinnon parhaasta
ohjauksesta ja oli ehdolla parhaasta käsikirjoituksesta. Alexei
Buldakov sai osastaan parhaan näyttelijän Nikan.
Ohjaus:Aleksandr Rogoshkin
Käsikirjoitus:Aleksandr Rogoshkin
Näyttelijät: Ville Haapasalo ,
Viktor Bychkov, Sergei Russkin, Alexei Buldakov, Semen Strugachev,
Sergei Kupriyanov, Sergei Guslinsky, Igor Sergeev, Igor Dobryakov, Yuri
Makusinsky, Zoya Buryak, Boris Cherdyntsev, Aleksandr Zavyalov
Musiikki:Nikolay Astakhov
Tuotanto:Lenfilm/Roskomkino
BREAD DAY (1998) , Sergei Dvortsevoy
(Hljebnie Den, Leipäpäivä)
Teksti: Henna-Riikka Rumbin
Sergei
Dvortsevoyn dokumentti Bread day kuvaa rituaaliksi muotoutunutta
jokaviikkoista leivän hankintaa Pietarin kupeessa sijaitsevassa
pikkukylässä. Dvortsevoylle ominainen kuvaus- ja kerrontatapa poikkeaa
yleisestä dokumenteissa nykyään käytettävästä dokumentointi tavasta:
Dvortsevoy taltioi, dokumentoi tilanteita, joka luo hänen elokuvilleen
oman autenttisen linjansa. Kamera esiintyy selkeästi kamerana
oikeastaan vain kerran elokuvan aikana, jolloin hermostunut mummo
tiuskaisee kuvaajalle. Bread day sisältää vain 19 pitkää otosta, joissa
kuva seuraa tilannetta, ja antaa sen kehittyä omalla tavallaan. Tyyliä
leimaa dokumentaarisuus, josta johdattelevuus on karsittu pois. Bread
dayssa nykydokumenteissa tärkeänä pidetty inhimillisyyden aspekti
ilmenee nykyisestä linjasta poiketen juuri tilannesidonnaisesti:
Ihmiselämän monipuolisuutta kuvataan yhdistämällä siihen miljöö,
maailma, kuva. Nykyiseen dokumenttitraditioon inhimillisyys on tuotu
lähinnä haastattelujen muodossa - saadaan vaikutelma inhimillisestä
kommunikaatiosta, annetaan jonkun puhua, ja jaksetaan kuunnella tätä.
Bread day on kiertänyt maailman dokumenttifestivaaleja keräten samalla
kahmalokaupalla palkintoja: viimeksi Krakovan kansainvälisiltä
elokuvafestivaaleilta 1999. Suomessa se on nähty aiemmin Tampereen
filmifestivaaleilla 1999 ja TV:ssä.
Ohjaus, käsikirjoitus, tuottaja, editointi, ääni: Sergei Dvortsevoy
Kuvaus: Alisher Khamidhojaev
PARADISE (1993-1995) , Sergei Dvortsevoy
(Schastie, Paratiisi)
Teksti: Henna-Riikka Rumbin
Dvortsevoyn
esikoisohjaus, Chastie on kiehtova dokumentti. Ilmestyttyään se herätti
suunnatonta kohua äärimmilleen puserretun yksinkertaisuutensa ansiosta:
Chastie näyttäytyy samalla kertaa sekä yksinkertaisena, että tavattoman
monisävyisenä. Chastiessa kaikki elokuvan elementit ovat karsittu
minimaallisen huomaamattomiksi. Oikeastaan siinä ei edes tapahdu
mitään, mutta silti se kykenee kertomaan: tässä piileekin elokuvan
viehätysvoima.
Chastie sijoittuu Kazahstanin
vuoristoon, missä seurataan pienen paimentolaisperheen niukkaa elämää.
Elokuva yhdistää verkkaisella tilannekuvauksella ja äänen niukkuudella
kiireettömyyden ja elämän yllä piilevän painostavan hiljaisuuden.
Elokuvan äänimaailmaan kuuluu ainoastaan perheen satunnaiset repliikit,
eläinten äänet, hiljaisuus ja elämisen äänet. 23 minuuttia hiljaisuutta
ja kuvaa, on hämmästyttävän toimiva yhdistelmä hyvään ja puhuttelevaan
dokumenttiin.
Dvortsevoyn esikoinen on myös palkintoja kahminut elokuva, ja niitä se
on saanut mm. Moskovassa 1995, Pärnussa 1996, Tampereella 1996,
Stuttgartissa 1997 jne. Suomessa nähty Tampereen filmi festivaaleilla
useampaankin otteeseen: 1996 kilpailusarjassa, ja 1999 Bread dayn
alkukuvana.
Ohjaus, kasikirjoitus, editointi: Sergei Dvortsevoy
Kuvaus: Marat Toktabakiev, Boris Troshev, Nikolai Raisov, Gennadi Popov
Ääni: Victor Brus
Tuotanto: Kazakhfilm, Goby Ltd
THE IRON HEEL OF OLIGARCHY (1999) , Aleksandr Bashirov
(Zheleznaja Pjata Oligarhii, Oligarkian Rautakorko)
Teksti: Maiju Hakala
Jack
Londonin "Rautakorkoa" mukaileva The Iron Heel of Oligarchy
("Oligarkian Rautakorko") on Aleksandr Bashirovin Pietarissa kuvaama
tragikoominen, runollinen ja absurdi tarina, jossa ohjaaja itse esittää
pääosan Nikolai Petrovitshia, venäjän opettajaa ja pesunkestävää
kommunistia. Pietariin Siperiasta saapuva Petrovitsh hengailee
baarissa, pitää telakkatyöntekijöille mahtipontisia saarnoja
kapitalismin vaaroista ja kerää ympärilleen joukon naisia, joita
viihdyttää lukemalla otteita Londonin kirjasta. Petrovitshin toimia
haittaavat jatkuvasti sekä työläisten nuiva asenne että häntä
varjostavat salaperäiset ja koomiset mustiin pukeutuneet agentit.
Ohjaaja itse kutsuu elokuvaansa "ironiseksi iloitteluksi", jossa
tärkeintä on "naisten, miesten ja musiikin kauneus". Elokuvassa
pääosassa ovat musiikki ja kuva eikä niinkään juoni tai dialogi.
Bashirov sanookin että The Iron Heel of Oligarchy täytyy ymmärtää
tunteella, ei järjellä. Bashirovin lisäksi elokuvassa esiintyy Rita
Margo ja venäläisten rock-bändien Tequilajazzzin, Kolibrin ja Nomin
jäseniä. Myös elokuvan mainio soundtrack on Tequilajazzzin ja Kolibrin
käsialaa. The Iron Heel of Oligarchy on Aleksander Bashirovin
ensimmäinen kokopitkä elokuva. Elokuva on palkittu mm. Rotterdamin
kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla Tiger Awardilla, Venetsiassa
"FilmKritik"-lehden palkinnolla sekä lukuisilla palkinnoilla Venäjällä.
Ohjaus ja käsikirjoitus:Aleksandr Bashirov
Kuvaus:Sergei Lando, Vladimir Bryljakov
Leikkaus:A. Bashirov
Lavastus:Vladimir Svetozarov
Puvustus:Jekaterina Shapkaits, Ljudmila Romanovskaja
Musiikki:Jevgeni Fedorov (Tequilajazzz)
Tuottajat:Rodion Ismailov, Aleksandr Bashirov
Tuotanto:Deboshir-Film
Näyttelijät:A. Bashirov, Rita Margo, Elena Yudanova, Inna Volkova,
Natalia Pivovarova, Irina Sharovativa, Jevgeni Fedorov, Konstantin
Fedorov, Aleksandr Voronov, Sergei Kagadejev
BELGRADE, BELGRADE (1999) , Aleksandr Bashirov
Teksti: Mirja Anttila
Belgrad, Belgrad on juoneltaan fiktiivinen elokuva, joka on kuitenkin
samalla dokumetti, koska tilanne on autenttinen. Päähenkilö on
näytelmäkirjailija Vladislava, jonka perheen elämää kuvataan
vuorokauden ajan. Vladislavan päivä on melkeinpä leppoisa: hän tapaa
ystäviään, loikoilee verannalla raskaana olevan näyttelijättären
kanssa, käy lounaalla taiteilijaystäviensä luona. Neda, perheen vanhin
tytär, istuu poikaystävänsä Uroshin kanssa Moscow-hotellin terassilla;
luennot on peruutettu ja kevät on kaunis.
On kuitenkin myös toinen Belgrad: tuhotut rakennukset,
amerikkalaisvastaiset kirjoitukset seinillä, sotilaat,
poikkeustilamääräykset. Vladislavan päivän keskeyttää ilmahälytys ja
hän lähtee miehensä kanssa etsimään Nedaa ja Uroshia. Nuoret ovat
päätyneet Sava-joen sillalle, missä he suutelevat pommikoneiden ja
ilmatorjunta-aseiden raivotessa ympärillä.
Seuraava aamu on tyyni ja kaunis. Elämä palaa normaaliin
rytmiinsä. Huilisti soittaa keväisen kaupungin kadulla...
Ohjaus ja käsikirjoitus:Aleksandr Bashirov
Kuvaus:Milosh Spasoevich
Tuottaja:Aleksandr Bashirov ja Henrik Niinimäki
Tuotanto:Deboshir Film Studio (Pietari), CUBE Ltd (Suomi)
DDT- Pietarin musta koira (1998) , Mikko Keinonen ja Henrik Niinimäki
Teksti: Mikko Keinonen
"Joka Venäjällä hallitsee sanat, on suurempi kuin muut. Hän on
ajatusten valtias." Näin kuvailee Juri Shevtshuk runoilijan asemaa
Venäjällä. Tuo kuvaus sopii hyvin Shevtshukiin itseensä, sillä hänen
sanojensa mahti on nostanut hänet yhdeksi Venäjän rakastetuimmista ja
arvostetuimmista henkilöistä ja hänen yhtyeesnä DDT on noussut omaan
yksinäiseen kastiinsa 1990-luvulla. Shevtshukin tie huipulle ei ole
ollut pelkkää puhetta ja runoilua. Kun hän perusti DDT:n 1980, hän
kiinntti hyvin pian KGB:n huomion terävillä teksteillään. Neljä vuotta
myöhemmin DDT:n kolmas levy Periferija oli liikaa vallanpitäjille, ja
hän joutui pakenemaan Ufasta Pietariin. Perestroika päästi DDT.n
stadioneille ja lopullinen läpimurto tuli suurten murrosten keskellä
1990-luvun alussa. Sittenkään Shevtshuk ei pysähtynyt nauttimaan
suosiostaan, vaan lähti 1995 Tshetshenian sotaan soittamaan
rauhankonsertteja venäläisille sotilaille.
Vaikka Shevtshukin ura
ei lähestulkoonkaan ole ohi, voi jo sanoa, että hän on kirjoittanut
nimensä historiaan. Hänellä on merkittävä asema venäjän kansan
mielipiteiden muokkaajana, sillä häntä kuunnellaan ja hän tietää elämän
tarkoituksen.
Ohjaus: Mikko Keinonen, Henrik Niinimäki
Käsikirjoitus: Mikko Keinonen, Erna Lahti, Henrik Niinimäki.
Kuvaus: Sergei Astahov, Onni Tappola.
Haastattelut: Erna Lahti.
Äänitys: Janne Lummaa. Valaisu: Mika Mattila, Antti Seppänen.
Järjestäjät: Vladimir Artemov, Mikko Koho, Erna Lahti, Hanna Nevalainen.
Off-line-leikkaus: Mikko Keinonen, Erna Lahti, Henrik Niinimäki.
Laulukäännökset: Erna Lahti, Jarkko Martikainen, Anni Sinnemäki.
On-line-leikkaus: Rosteslav Aalto.
Äänen jälkityöt: Janne Lummaa.
Tuottajat:Mikko Keinonen ja Henrik Niinimäki.
Tuotanto: Cube Oy 1999.
OF FREAKS AND MEN (1998) , Aleksei Balabanov
(Pro Urodov I Lyudey)
Teksti: Hanne-Mari Rumbin
Aleksei
Balabanovin elokuva Pro urodov I lyudey on yksinkertaisesti Venäjän
melodraamaelokuvan huikein tuotos. Siita on vaikea sanoa mitaan, koska
sen nähtyä ei ole enää mitään sanottavaa. Elokuvaan on kätketty kaikki
ihmiselämän tabut: salaiset intohimot ja sadomasokistiset tarpeet.
1900-luvun alun pietariin sijoittuvassa elokuvassa käsitellaan pääosin
kahta erilaista ruokakuntaa, joissa eletään normaalia perhe-elämää
siihen saakka kunnes ulkopuolelta saapuu vaikutteita. Ulkopuolinen
vaikute on pornokuvaukseen mieltynyt Johann, joka tovereineen tunkeutuu
pikkuhiljaa ydinperheitten elämään. Lääkäri Stasovin perheen arki
kelluu yläluokan pumpulielämän tyyliin. Toinen, insinööri Radlovin
perhe, jonka suloisessa viattomuudessa kylpevä, naiseuteen kypsyvä
tytär Lisa oppii elämältä muutakin kuin kaunista ja hyvää. Insinöörin
kuoleman jälkeen talon isännyys vaihtuu ja elämä mullistuu
täydellisesti.
Pro urodov I lyudey on elokuva, joka varmasti jää mieleen. Elokuvan
epätodellisuus ja unimainen vaikutelma herättää ajatuksia ja inhoa läpi
koko 93 minuuttisen elokuvan, eikä se katoa mielestä koskaan. Elokuva
on palkittu mm. Cannesin filmifestivaaleilla, Soshissa ja Pietarissa.
Ohjaus ja käsikirjoitus : Aleksei Balabanov
Kuvaaja: Sergei Astakov
Näyttelijät: Sergei Makovetsky(Johann), Dinara Drukarova (Lisa),
Aleksandr Mezentsev (Dr. Stasov), Igor Shibanov (Radlov), Darya
Lesnikova (Grunya), Alyesha De, Lika Nevolina, Viktor Sukhorukov,
Chingiz Tsydendabayev.
OHJELMISTO ja FESTIVAALIVIERAAT