Etusivu | Esitetyt elokuvat | Historiaa | Linkkejä |
---|
HALLITUKSEN JÄSEN (Tšlen pravitelstva)
Mahorkka ja Siansorkan ensimmäinen todellisia ja kuviteltuja johtajia käsittelevä elokuva on Josif Heifitsin ja Aleksandr Zarhin Hallituksen jäsen vuodelta 1939. Elokuvan voisi monellakin tapaa sanoa edustavan klassista sosialistista realismia. Siitä löytyy tyypitellyt sankarit, ajankohtainen poliittinen sisältö, voimakas kehityksen ihannointi ja kansanomainen ote. Samalla kun sosialistisen realismin ihanteet toinen toisensa jälkeen esitetään arkista taisteluaan käyvän ja ryysyistä jos ei ihan rikkauksiin, mutta ainakin arvostukseen kohoavan sankarittaren, Aleksandra Sokolovan kautta, elokuva myös problematisoi näitä piirteitä. Hallituksen jäsen on myös monipuolinen draama.
Hallituksen
jäsen on monella tapaa kiinnostava elokuva. Se sijoittuu maatalouden
kollektivisoinnin jälkeen omaa arkeaan pyörittävään kolhoosiin.
1920-30-lukujen taitteessahan valmistuivat myös Neuvostoliiton
ensimmäiset kolhoosielokuvat. Myös valtion johdon taholta kiinnostus
kolhoosielokuvia kohtaan oli ilmeinen, toimivathan ne pr-tarkoituksissa
myös viisivuotissuunnitelmia silmälläpitäen. Niihin panostettiin
paljon, ensimmäiset elokuvat olivat senhetkisten mestariohjaajien
käsialaa, kuten Eisensteinin Vanhaa ja Uutta 1929 tai Dovzhenkon, Maa
1929. Näissä elokuvissa kolhoosin sisäinen jännite, hyvän ja pahan
taistelu on rakennettu voimakkaasti kerrottujen ja karrikoitujen
laiskojen, rikkaiden ja saamattomien kulakkien ja kolhoosin
toivorikkaan, ahkeran ja köyhän työväestön väleihin. Tuolloin valtion
johdon ja Stalinin toimesta jatkuva kulakkien alasajo ilmeni myös
Neuvostoliiton kulttuurissa. Esimerkiksi pioneerien legenda, nuori
Pavlik Morozov, joka paljasti isänsä kulakiksi ja joka tämän tekonsa
seurauksena tapettiin, eli uutta elämäänsä kansankulttuurissa. Juuri
kolhoosielokuvat olivat aihepiirinsä ja siihen liittyvien kipukynnysten
ja ristiriitaisuuksien vuoksi lopulta synnyttämässä uutta tyypistöä ja
sen tuomia jännitteitä sosialistiseen realismiin. Eisensteinin
Morozov-elokuvan Bezinin Niityt jouduttua esityskieltoon
kolhoosielokuvien kriisi oli valmis. Sosialistinen realismi tuntui
vaativan kolhoosikuvauksilta saman aikaan onnea ja auvoa - kuten
1930-luvun kolhoosimusikaalit osoittivat - toisaalta virallinen
kulttuuri vaati kansaa tiedostamaan kulakkiluokan ongelman.
Uusia kolhoosielokuvia varten tarvittiin sankareita, jotka eivät enää
suoraan toimineet kulakeiksi nimetyn kansanosan vastaparina. Nämä
tyypit olivat ehkä ulkoisesti samaa sankariainesta kuin vanhatkin,
mutta kulakkius oli muuttunut näkymättömäksi, kolhoosia vaanivaksi
uhkaksi. Selkeitä nimettyjä kulakkihahmoja ei enää elokuvissa
esiintynyt, mutta vanhoihin kulakkistereotypioihin liitetyt
ominaispiirteet säilyivät kolhoosin harmoniaa uhkaavilla tyypeillä.
Tämä näkyy myös Hallituksen jäsenessä: kulakkiuhkaa edustavat kolhoosin
miehet vain ryyppäävät, makaavat ja syövät kolhoosin ahkerien
työläisnaisten vaivalla keräämää satoa. Sankaritarinat alkoivat myös
kolhoosielokuvissa elää stahanovilaisen tehokkaan työläissupersankarin
myytin avulla. 1930-luvun suositut kolhoosimusikaalit esittelivät
toinen toistaan ahkerampia traktoristeja ja sadonkorjaajia. Hallituksen
jäsenen naispääosaan on ladattu osin näitä stahanovilaisen tehokkuuden
elementtejä, mutta kiintoisinta elokuvassa lienee kuitenkin se, millä
tavoin näistä elementeistä rakennetaan kolhoosin sisäinen draama, joka
lopulta kasvaa vaikeuksien kautta Aleksandra Sokolovan voitoksi ja
hänen myötään onneksi koko kolhoosille. Lopputuloksena on sosialistinen
Happy End, mutta konseptissa sekoitetaan iloisesti tasa-arvokysymyksen
(naisten oikeus miesten töihin), elokuvallisen kulakkikriisin ja
stahanovilaisen tehokkuuden avulla kivinen polku, joka ei ole pelkkää
pitkää herkkupöytää ja työn iloa sankarittarelle.
Hallituksen
jäsenessä naisten ja miesten roolit ja näiden työ kolhoosissa ovat
vähintäänkin mielenkiintoiset. Vaikka Neuvostoliiton Stalinin aikaista
tasa-arvopolitiikkaa on moni naistutkija myöhemmin kritisoinut
näennäisyydestä (käytännössähän naisten tasa-arvon ajaminen ja oikeus
miesten töihin osallistumisesta tarkoitti sitä, että kodin, lasten,
eläinten hoidon ja muiden naisten töiden ohella työläisnaiset joutuivat
päälle tekemään myös miehille perinteisesti jakautuneet työt), voidaan
hyvällä syyllä miettiä, onko Hallituksen jäsen feministisempi elokuva
kuin yksikään toinen kolhoosielokuva neuvostoliitossa. Zarhi ja Heifits
nimittäin problematisoivat "kulakki"miesten uhkan avulla myös sitä
tosiasiaa, että lopulta kaikki työt kaatuvat naisten harteille. Vaikka
Mahorkka ja Siansorkka on jo kertaalleen vuosia sitten Taiteiden yössä
esittänyt tämän elokuvan, kestää se toisenkin katsomiskerran kevyesti.
Heifitsin ja Zarhin elokuvista on ohjelmistossamme nähty aiemmin myös
Rautakourat, 1954 ja Baltian edustaja, (Deputat Baltiki) 1937