Maksim-trilogia
(1935–39)
Näkemiin Maksim / Myrskylintu
(Viborskaja storona / New Horizons)
Lenfilm / 1939 / mv / 3165 m
/ 117 min / S
Ohjaus ja käsikirjoitus:
Grigori Kozintsev & Leonid Trauberg
Kuvaus:
Andrei Moskvin
Musiikki:
Dmitri Shostakovitsh
Rooleissa:
Boris Tshirkov (Maksim), V. Kibardina (Natasha), A. Kuznetsov, M. Strauch,
M. Gelovani, L. Ljuboshevski, M. Jarov,
J. Tulubejev
Suomen ensi-ilta:
29.1.1971 / Capitol / Kosmos-Filmi
Neuvostoelokuvan toiseksi tunnetuin
ohjaajakaksikko Vasiljev-veljesten jälkeen
muodostui Petrogradissa 1921, kun ukrainanjuutalaista
syntyperää olleet Grigori Kozintsev (1905–1973)
ja Leonid Trauberg (1902–1990) tapasivat toisensa
ja perustivat FEKS:in, Eksentrisen näyttelijätehtaan
yhdessä niin ikään juutalaisen Sergei
Jutkevitshin (1904–1985) kanssa. Kozintsev oli
pietarilaissyntyisen Jutkevitsihin vanha tuttu,
pojilla oli Kiovassa oma nukketeatteri 15-vuotiaina
vuonna 1919. Neuvostotaiteen formalistista vasemmistosuuntausta
edustaneen kolmikon jäsenet olivat neuvostokulttuurin
valokeilaan astuessaan reilusti alle 20-vuotiaita
ja kiinnostuneita sirkuksesta, katusoittajista,
music hall -esityksistä, mainosjulisteista
ja amerikkalaisista elokuvista.
Aluksi Kozintsev ja Trauberg toimivat
teatterin alalla, mutta vuonna 1924 he siirtyivät
elokuvaohjaajiksi. Nuorten miesten viehtymys absurdiin,
groteskiin, eksentriseen ja vääristyneeseen
sai elokuvallisen ilmiasunsa Gogol-filmatisoinnissa
Päällysviitta (1926). Formalistisen neuvostoelokuvan
joutsenlauluksi jäi heidän viimeinen
mykkäelokuvansa Uusi Babylon (1929), joka
kuvasi Pariisin kommuunin kohtaloa vuonna 1870.
Myöhemmin mykkäelokuvan teknisiin huippuihin
luettu elokuva joutui valkokankaalle kulttuurivallankumouksen
myrskyissä ja sai huonon vastaanoton niin
kriitikoilta kuin yleisöltäkin. Tuolloin
hyökkäys "pikkuporvarillisen älymystön
tuotteeksi" leimattua formalismia vastaan oli kiivaimmillaan
ja Kozintseviä ja Traubergia syytettiin lisäksi
paitsi "romantismista" myös riitaisuudesta
ja aineellisten sekä henkisten resurssien
tuhlauksesta. Yleisö puolestaan nauroi elokuvassa
väärissä kohdissa, huuteli rivouksia,
vaati esityksen keskeyttämistä ja epäili
elokuvan teknisten innovaatioiden johtuvan viallisesta
projektorista.
Seuraavalla vuosikymmenellä neuvostoelokuvayleisö tutustui
päällysviittansa perin vuorin kääntäneen
ohjaajaparin äänielokuviin ja tällä kertaa
myös piti näkemästään.
Koko neuvostotaiteen läpipakotetun suuntauksen,
sosialistisen realismin suurimpiin klassikoihin
elokuvan alalla kuuluu heidän Maksim-trilogiansa
(1935–39). Elokuvasarja kertoo kahden kuvitteellisen
hahmon, Pietarin slummeista tietoisiksi bolshevikeiksi
kasvavien Maximin ja Natashan tarinan. Kozintsev
ja Trauberg pyrkivät tietoisesti eroon edellisen
elokuvavuosikymmenen vallankumouksellisista sankareista,
jotka usein olivat vain bolshevikkihahmon siirrännäisiä perinteiseen
seikkailujuoneen. Lähtökohtana oli nyt
tyypillinen vallankumousajan kommunistin elämäntaival,
mutta hahmot pyöristettiin oikean tuntuisiksi,
uskottaviksi ihmisiksi. Maksim-sarja on tunnettu
ennen kaikkea humoristisesta otteestaan, hauskaa
uskalletaan pitää myös vakavien
asioiden kustannuksella. Varsinkin sarjan ensimmäisissä elokuvissa
on vielä ripaus FEKS-kauden groteskista huumorista.
Sarjan viimeisessä osassa Myrskylintu Maxim
pääsee jopa Leninin ja Stalinin juttusille.
Suojasään kaudella elokuvasta ilmestyi
Khrushchev´s cut, jossa Stalin oli saksittu
pois.
Maxim-sarja sai suurta suitsutusta
valtiolliseltakin taholta, Lenfilm ja ohjaajat
saivat Leninin palkinnon heti sarjan ensimmäisen
osan Vastavirtaan tultua ensi-iltaan tammikuussa
1935 ja heti perään Lenfilm sai sen ansiosta
myös Moskovan elokuvafestivaalien pääpalkinnon.
Maximin hahmo alkoi elää populaarikulttuurille
ominaiseen tyyliin omaa elämäänsä,
näyttelijä Boris Tshirkovista oli yleisön
silmissä tullut Maxim ja sellaisena hän
esiintyi myöhemmin sivuosassa Friedrich Ermlerin
elokuvassa Suuri kansalainen (1938–39). Sota-aikana
Maxim pääsi jälleen valkokankaalle
juontamaan agitaatioelokuvaa.
Kozintsevin ja Traubergin yhteistyö päättyi
vuonna 1945 sodan aikaista kotirintaman evakuointia
ja hämmennystä kuvanneeseen elokuvaan
Prostje ljudi, joka joutui sodan jälkeisen
zdanovilaisen kurinpalautuksen kohteeksi ja päästettiin
valkokankaalle vasta vuonna 1956. Heidän elämäkertaelokuvansa
Karl Marxista oli joutunut liian epäkunnioittavana
esityskieltoon muutama vuosi aiemmin. Vuonna 1949
Trauberg joutui kosmopoliitteja vastaan käydyn
antisemitistisen kampanjan kohteeksi. Hänen
uransa nousi uudelleen 60–80-luvuilla, jolloin
hän oli tunnettu ohjauksen opettajana ja kirjoistaan.
Kozintsevin viimeiset ohjaukset olivat kansainvälistä huomiota
saaneet kirjallisuusfilmatisoinnit Don Quiote (1957),
Hamlet (1964) ja Kuningas Lear (1971). Myös
hän julkaisi useita elokuvaa käsitteleviä kirjoja
ja vierailipa Suomessakin vuonna 1972.
Esittely: Jarkko
Silén
Kirjallisuutta:
Peter Keenez: Cinema and Soviet
Society from the Revolution to the Death of Stalin.
(I.B.Tauris 2001)
Jay Leyda: Kino. A History of the Russian and Soviet Film. Third
edition. (Allen & Unwin 1983)
Denise J. Youngblood: Soviet Cinema in the Silent Era, 1918–1935.
(University of Texas Press 1991) |